Jouw boodschap met animatie tot leven te wekken? Briljante keuze!
Vergeet Dr. Frankenstein, met Stormbrein aan het controlepaneel is het niet de bliksem, maar de creatieve vonk die flitst. Elke creatie vraagt om een eigen formule, maar in dit laboratorium is er een beproefde methode voor elk animatieproject:
Jouw animatievideo laten maken in 8 stappen:
Zo verloopt ons creatieve proces van A tot Z – van eerste idee tot jouw unieke animatievideo. Feedback geven, scènes bijsturen of een plotwending toevoegen? Jij hebt steeds het laatste woord.
Stap 1
Zet de machines klaar! Tijdens de eerste startmeeting luisteren we naar je ideeën, doelen en dromen. Wees gerust; er komen geen elektrische schokken aan te pas. Ligt onze creatieve wisselstroom op 1 lijn? Yes!
Stap 2
Hoe maak je moeilijke materie helder voor iedereen? Simpel, met een sterk verhaal. We ontleden en dissecteren jouw ruwe basistekst en voegen alle stukjes weer samen tot een glashelder animatiescript.
Stap 3
Samen duiken we in het laboratorium van visuele stijlen en technieken, om zo de perfecte art direction te kiezen die past bij jouw merk, ambities en budget. Met enkele styleframes krijg je alvast een voorproefje.
Stap 4
Enkel met de perfecte voorbereiding wordt je film geen ongecontroleerd experiment. Hoe doen we dat? Met een storyboard en een animatic. Dat is de hartslag van de film en geeft een glimp van wat komen gaat.
Stap 5
Onze animatie schreeuwt om een stem. Geen holle echo, maar 1 die echt weerklank vindt bij je doelgroep. Samen regisseren we het stemtalent live. Zo wordt je boodschap niet alleen gehoord, maar ook diep gevoeld.
Stap 6
It’s alive! Of het nu een letter, een strak vierkant of een eng monster is, animeren is meer dan “iets doen bewegen”. Het draait om karakter. Het geheim? We steken er heel ons hart, ziel én een vleugje waanzin in.
Stap 7
Zap! Swoosh! Boom! Elk geluidje wordt met chirurgische precisie afgestemd. We draaien aan de knoppen en schuiven met de schakelaars totdat de harmonie tussen muziek en sound effects je kippenvel geeft.
Stap 8
De finale stroomstoot… Uit het duister rijst ons meesterwerk op! Jouw eigen, unieke animatiecreatie, vol karakter én een stukje van onze ziel. Jouw verhaal staat klaar om de wereld te veroveren. Mwoehaha-HAA!
Klaar om de wereld te veroveren met jouw merk of boodschap?
FAQ
Heb je nog vragen?
Of wil je een snelle offerte?
-
Je wil een animatievideo laten maken. Geweldig, Stormbrein staat te popelen! Voor een scherpe offerte die echt bij je past, is wat achtergrondinformatie nodig. Hier is wat we graag van je willen weten:
Duurtijd: Heb je al een idee hoe lang je explainer of animatie zou moeten zijn? De perfecte lengte hangt echt af van je unieke verhaal. (Lees zeker onze tips over de ideale duurtijd in de FAQ)
Budget: Geen geheimen hier; Door open kaart te spelen, kan Stormbrein strategisch meedenken en creatieve voorstellen doen op maat van je budget, groot of klein.
Technische specificaties: Welke formaten heb je nodig voor je video: 16:9, square, staand, … ? En hoe zit het met alternatieve taalversies of ondertiteling?
Voice-over? Gaan we voor een voice-over? Dit beïnvloedt de uiteindelijke prijs omdat we rekening houden met aspecten zoals copywriting en stemopnames. (Meer weten over voor- en nadelen van een voice-over? Check de FAQ over voice-overs.)
Met deze inzichten kan Stormbrein een offerte opstellen die precies goed aanvoelt!
-
Klaar om samen de eerste stappen te zetten naar jouw animatievideo? Om onze startmeeting zo productief en plezierig mogelijk te maken, is het super als je alvast nadenkt over:
Doelgroep: Wie wil je bereiken met je video? Door ons in hen te verplaatsen, kunnen we een animatie maken die echt resoneert met je doelpubliek.
Kernboodschap: Wat is de essentie van je verhaal? Of je nu wilt informeren, inspireren of overtuigen, ga steeds voor 1 heldere boodschap die blijft plakken.
Gewenst Gevoel: Welke snaar willen we raken? Of we nu streven naar nieuwsgierigheid, vertrouwen, of misschien een gevoel van urgentie, het is cruciaal dat we dit samen helder voor ogen hebben. Zo kunnen we precies de juiste sfeer en emotionele respons creëren.
Huisstijl: Bestaat er een stijlgids of ander grafische materiaal van je merk? Denk aan logo's, kleurenpaletten, lettertypes? Bezorg deze van bij het begin, zodat je video een visueel verlengstuk van je merk wordt.
Inspiratie: Zijn er video's of films die je bijzonder aanspreken of die je juist helemaal niets vindt? Geef inzicht in je persoonlijke smaak en stijl.
Beperkingen: Bestaan er specifieke beperkingen (tijd, juridisch, branding) die het creatieve proces kunnen beïnvloeden? Het is essentieel om dit vanaf het begin duidelijk te hebben.
Door deze puntjes voor te bereiden, leggen we samen een solide basis voor je project en kan Stormbrein direct aan de slag met het ontwerpen van jouw verhaal!
-
De optimale lengte voor een pakkende animatievideo ligt tussen de 60 en 90 seconden. Da’s genoeg tijd om de nieuwsgierigheid prikkelen, je kernboodschap communiceren en de aandacht van de kijker vastgrijpen. Het komt neer op zo'n 150 tot 240 gesproken woorden, afhankelijk van het tempo van je voice-over.
Belangrijk om te onthouden is dat de hedendaagse kijker de aandachtsspanne heeft van een zoetwatergarnaal; langere video's lopen vaak het risico niet tot het einde bekeken te worden.
Zit je met een overvloed aan cruciale informatie? Geen zorgen, een slimme oplossing kan zijn om je verhaal op te delen in verschillende video's. Dit biedt verschillende voordelen:
Gerichte Informatie: Elke video kan zich richten op een specifiek aspect van uw boodschap, waardoor de kijker de informatie gemakkelijker kan verwerken en onthouden.
Meer Engagement: Kortere video's zijn gemakkelijker te consumeren, wat betekent dat kijkers eerder geneigd zijn om te blijven kijken.
Flexibiliteit in Delen: Met een reeks video's heb je meteen diverse content om uit te rollen over je marketingplatforms, wat leidt tot frequente en dynamische interacties met je doelgroep.
Stormbrein staat klaar om je te raad te geven welke strategie het beste bij jou past.
-
De productietijd voor een animatievideo is een cruciaal aspect om rekening mee te houden bij het plannen van je project. Stormbrein streeft ernaar om je video van topkwaliteit binnen een realistisch tijdsbestek te leveren.
Voor een standaard explainer-video van ongeveer 90 seconden, kun je verwachten dat het volledige productieproces ongeveer 6 weken in beslag neemt. Hier is een eenvoudige uitsplitsing van wat je kunt verwachten:
Week 1: Startmeeting & Briefing, Concept, Copywriting, Storytelling & Script.
Stormbrein steekt tijd in het begrijpen van je merk en de boodschap die je wilt overbrengen. Op basis van jullie basistekst schrijven we een voiceovertekst en maken we de vertaalslag naar beeld aan de hand van een ruw uitgeschreven scenario.
Feedback-moment 1: We ping-pongen over en weer om de VO-tekst perfect te krijgen.Week 2-3: Storyboard & Art Direction
Het script wordt geschetst in een storyboard. Naast het storyboard worden een aantal styleframes uitgewerkt om de visuele richting te verduidelijken en af te toetsen.
Feedback-moment 2: Dit is een zeer belangrijk feedback-moment. Vooraleer we verder kunnen moet wat we in beeld tonen, de storytelling en de tekenstijl goed zitten.Week 4: Animatic & Design
Wanneer het verhaal klopt, en de visuele stijl vastgelegd is, komt de focus op de flow van de film. Een animatic biedt hier duidelijkheid.
Stormbrein voorziet in deze fase een tijdelijke stemopname en doet ook de eerste muziekvoorstellen, die mee de sfeer van de film bepalen. Alle designs worden aangemaakt, characters, backgrounds, etc.
Feedback-moment 3: Hier ligt het accent vooral op duurtijd, dynamiek, tempo en sfeer van de film. Belangrijk is om de voiceovertekst te finaliseren, zodat de stemopname ingepland kan worden.
StartWeek 5: Opname Voice-over
Samen sturen we het stemtalent aan om de juiste toon, timbre en accenten te leggen in de tekst. Aangezien we live de opname bijwonen en kunnen sturen, is feedback achteraf in deze fase overbodig.Week 5-6: Animatie
Vanuit de animatic wordt de eerste animatiepreview ontwikkeld. Nu komen de beelden echt tot leven.Feedback-moment 4: Na visie van de eerste preview verwerken we jullie feedback. In deze fase gaat het vaak enkel nog om details. Samen veilen we alles nog bij, tot we beiden absoluut tevreden zijn.
Week 6: Audio Design, Finalisering en Levering
Met alle feedback verwerkt, werken we de laatste details uit en polijsten we de video tot het eindproduct. Geluidseffecten worden toegevoegd, de audiomix wordt gebalanceerd. We leveren het door jou gekozen formaat, zodat jij het kan delen met je publiek.Bij dit schema gaan we ervan uit dat we snel kunnen schakelen wat betreft feedback en herzieningen. Houd er echter rekening mee dat voor projecten met specifieke eisen of extra complexiteit, meer tijd nodig kan zijn.
Bij Stormbrein houden we van transparantie en heldere communicatie, zodat je altijd op de hoogte bent en vertrouwen kan hebben in het creatieve proces.
-
De vraag of je een voice-over nodig hebt, hangt af van een paar dingen. Laten we het even helder op een rijtje zetten voor je:
Het scenario: Werk je alleen met tekst op beeld? Dan moet die tekst kort en krachtig zijn – en dat kan je behoorlijk beperken in wat je kan vertellen. Een voice-over biedt ruimte voor creativiteit: je kunt het beeld wat abstracter maken, terwijl de voice-over de boodschap duidelijk maakt. Beeld en geluid versterken elkaar, wat zorgt voor extra impact. Win-win dus!
De duurtijd: Heb je veel info om snel over te brengen? Een voice-over is jouw redder in nood. Tekst op beeld leest vaak wat trager, waardoor het tempo van je video omlaag gaat. Wil je snelheid en flow? Kies dan voor een voice-over.
Het budget: Toon je je video vooral op social media? Grote kans dat veel kijkers het geluid op ‘mute’ hebben staan. In dat geval kan een voice-over een overbodige kost zijn. Maar als je video op meerdere dragers verschijnt, dan kan een voice-over net dat beetje extra geven om je verhaal sterker over te brengen.
-
De vraag! “Wat gaat dit kosten?” Stormbrein is expert in het bedenken van slimme creatieve oplossingen die passen bij elk budget. Maar om je een idee te geven, de prijs wordt beïnvloed door:
De lengte van de video: Meer seconden betekent meer werk: meer animatie, meer designs, meer tekst. Daarom is het zo belangrijk om niet langer te gaan dan nodig, om jou boodschap over te brengen.
Complexiteit van de animatie: Zie je enkel tekstanimaties of bewegende icoontjes? Of had je graag karakteranimatie en ingewikkelde camera-bewegingen? Kan allemaal, maar natuurlijk heeft dit ook zijn effect op de prijs.
Animatietechniek: 2D after effects animatie, frame by frame, stop motion, 3D of combineren met live action. Je kan het zo gek niet bedenken of Stormbrein doet het. Alleen heeft elke animatiestijl een eigen prijskaartje.
Voiceover & Sound Design: Professionele voice-overs of bijvoorbeeld op maat gemaakte muziektracks zijn prijsbepalende factoren.
Tijdsbestek: Een strakke deadline kan de kosten beïnvloeden. Als je video sneller klaar moet zijn, vinden we een manier om het proces te versnellen zonder de kwaliteit te verminderen, hoewel dit de kosten enigszins kan beïnvloeden.
Extra versies & formaten: Hou er rekening mee dat wanneer je film in verschillende taalversies of formaten moet opgemaakt worden, dit ook mee in rekening gebracht wordt. Vraag dus enkel wat je ook gaat inzetten.
Bronbestanden:
Heb je graag de originele bronbestanden van je animatieproject? Geen probleem, hiervoor wordt standaard 15% van de projectprijs voor aangerekend.
Je merkt het, een offerte is echt maatwerk. Met al deze factoren in de mix is het onmogelijk om een vaste prijzenlijst op te stellen. Als er 1 ding is dat je moet onthouden, hieruit is dat er ook genoeg factoren zijn om mee te spelen, zodat er voor elk budget en kwaliteitsvolle video kan gemaakt worden.